Recept på grön smoothie

Jag fick en förfrågan att dela med mig att ett recept på en grön drink. Jag lagar ganska mycket "på fri hand" och improviserar, så smaken blir sällan riktigt likadan. Imorse blev det i varje fall riktigt gott! Den tillagades i mixern med följande ingredienser:

Grön smoothie
En banan
Ett grönt äpple
En näve spenat
Lite nässlor
Valfri kosttillskott/hälsopulver (jag satte pyttelite pulver av sprängticka, gör ingenting för smaken)
Vatten

Istället för banan kan man även använda en avokado. Någonting annat än grönt och gräs är bra att ha för att göra konsistensen mer njutbar. Enbart äpplen blir lite för strävt. Andra gröna ingredienser som man kan pröva med är bladselleri, mangold, maskrosblad (måttlig mängd, de är ganska beska), blåbärsblad, harsyra (obs innehåller också oxalsyra såsom spenat och mangold), daggkåpa, kirskål, olika sorters kål och gurka.

Kommentarer

Cat sa…
Ska definitivt testas :-) BTW, jag har nominerat dig till Sunshine Award http://www.rulesofgreen.com/2012/08/sunshine-award.html