Matsvinnets konsekvenser

Jag läste häromdagen i en dagstidning (ja, visst är jag bra på källhänvisning) att cirka 30-50% av maten som producerar i världen går till spillo. Detta enligt en ny forskningsrapport från Sverige. Dels är det transportkedjan som misslyckas med att förvara maten på rätt sätt (t.ex. kylbilar som går sönder eller har fel temperatur) och dels är det mat som vi konsumenter helt enkelt slänger bort för att det blivit dåligt, förvarat det på fel sätt, överäter eller helt enkelt av lathet inte orkar spara matrester. Herrejumala! Upp till hälften av maten slängs! Shitpomfritt!

Efter lite googling hittade jag att det är Stockholm International Water Institute (SIWI) som get ut rapporten. Påstående hänger alltså ihop med resultaten av forskningen och det faktum att en ökad befolkning i kombination med vattenbrist är lika med en katastof. En vegetarisk diet förbrukar fem till tio gånger mindre vatten än en köttbaserad diet.En åtgärd som föreslås i rapporten är alltså att eliminera matsvinnet och överätande samt öka handeln mellan länderna med matöverskott och de med underskott.

Nu måste jag medge att det inte är sällan som man hittar en mosig purjostump eller ett gråskiftande kålhuvud i grönsakslådan i vårt kylskåp eller ett mossigt f.d färskt bröd. Vi är faktiskt ganska dålig på att dels äta upp det vi köpt och dels på att förvara grönsakerna rätt. Därför har jag nu printat ut en guide från internet där man får tips om hur man ska förvara sina grönsaker och frukter. Jag tycker bara att det är väldigt lustigt att en fuktigt handduk så ofta nämns i listan... Hur ska hela linneskåpet få rum i kylskåpet undrar jag?

Kommentarer

Cat sa…
Vad som fungerat för mig är att planera in vad vi äter och handla de för några dagar framåt, sedan kolla jag lite varje dag vilka ingredienser håller på att bli dåliga och väljer vad det blir för dagen enligt det. Har också blivit ganska bra (om jag får säga det själv) på att göra mat av rester och jag tycker det är skoj att experimentera med nya recept utifrån vad vi har hemma. Har några bra länkar på hemma datan, ska försöka komma ihåg att skicka dem när jag är hemma :)
Åh, skicka gärna! Javisst, planering är nog a och o. Vi är lite dåliga på att prata ihop oss med sambon med mathandlandet.